5 powodów odrzucenia transakcji kartą

Odrzucenie transakcji, gdy płacimy kartami płatniczymi to moment, w którym zarówno zastanawiamy się, czy posiadamy odpowiednio dużo środków na koncie lub co może być tego przyczyną. W zdecydowanej większości przypadków nie stało się nic złego, a my nie padliśmy ofiarami przestępców, którzy nas okradli. Odrzucenie transakcji karty płatniczej jest dużo częstsze z prozaiczny powodów. Może być ich kilka. Poniżej przedstawiamy sytuacje, w których transakcja zostanie odrzucona i podpowiadamy co robić w takiej sytuacji.

Awaria banku lub prace modernizacyjne

Pierwszym powodem, dla którego nasza transakcja podczas płatności kartą może zostać odrzucona, jest awaria banku. Choć banki starają się dostarczać usługi bankowe na jak najwyższym poziomie i przeważnie im się to udaje, czasami niezależnie od starań może wystąpić zwykła awaria. W takiej sytuacji nasze karty płatnicze mogą nie działać. Awaria usuwana jest też przeważnie w ciągu kilku godzin, a na stronie internetowej banku pojawia się odpowiedni komunikat. Awariom ulega wiele banków — nawet tych najbardziej znanych i największych. Podobna sytuacja ma również miejsce przy planowanych pracach konserwacyjnych. Są one przeżywane ogłaszane z wyprzedzeniem, a my otrzymujemy powiadomienie np. w aplikacji bankowej. Prace takie trwają też przeważnie w nocy np. o 3:00 nad ranem, gdy niewielka część klientów korzysta z kart. Czasami jednak prace te mogą przeciągnąć się na poranek i południe.

Awaria terminala

Kolejnym prozaicznym powodem odrzucenia jest… awaria terminala. Są to tylko urządzenia elektroniczne, które działają non-stop i które poddawane są dużemu obciążeniu. Często zdarza się, że nawet pomimo środków na koncie i poprawnie działającej karty płatniczej nasza transakcja nie zostanie zaakceptowana. Czasami może zdarzyć się też taka sytuacja, że środki z naszej karty zostaną pobrane, a transakcja zostanie odrzucona. Przeważnie w ciągu najbliższych 24h środki zostaną nam zwrócone, gdyż co pewien czas bank porównuje płatności z raportem z terminala. Jeśli transakcja po prostu “się nie zgadza”, środki są nam zwracane, gdyż system bankowy otrzyma informacje z terminala, że nie kupiliśmy towaru.

Chwilowy brak internetu

Terminale płatnicze działają przy pomocy internetu — bezprzewodowo przekazując poprzez sieć do banku informacje. Tak jak w naszych laptopach czy telefonach, tak i w terminalu czasami urządzenie może zgubić zasięg lub utracić go na chwile. W takich sytuacjach transakcja zostanie przerwana i odrzucona. Na terminalu powinna pokazać się ikona braku zasięgu, choć niektórzy sprzedawcy nie zwrócą na ten element uwagi. W bankomacie brak zasięgu w trakcie wypłaty również oznaczać będzie odrzucenie transakcji. Jeśli internetu nie ma dłuższy czas, niektóre bankomaty po prostu wyświetlają komunikat o awarii. Dobrym sposobem w takiej sytuacji jest po prostu użycie karty w innym terminalu i np. kupno gumy do żucia. Dzięki temu bardzo szybko przekonamy się, że nasza karta działa poprawnie i nie musimy udawać się do banku (sprawdź listę banków w Gdańsku).

Brak środków na koncie

Jedną częstych przyczyn odrzucenia transakcji jest po prostu brak środków na koncie. Z sytuacją taką mierzą się zwłaszcza osoby, które nie liczą wydatków lub kontrolowanie budżetu nie jest ich mocną stroną. W takiej sytuacji warto po prostu sprawdzić stan konta np. w aplikacji mobilnej oraz historię transakcji, jeśli mamy pewne wątpliwości. W niektórych bankach otrzymamy również informacje np. sms-em lub w bankowości mobilnej, że saldo naszego konta spadło poniżej 20 zł itp.

Limit dzienny/miesięczny

Sytuacja, która występuje szczególnie licznie przy wydawaniu nowych kart płatniczych oraz na początku ich użytkowania są limity dzienne i blokady. Jeśli nasza transakcja została odrzucona, a kartę używamy np. od miesiąca, pierwszą naszą myślą powinno być sprawdzenie limitów karty. Przeważnie w banku nie zwraca się na to zbyt dużej uwagi, a każda wydana karta może opcjonalnie posiadać standardowy limit. Mogliśmy również samodzielnie zapomnieć o ustawieniu takiego limitu np. przy wydaniu karty, gdy nie przypuszczaliśmy, że będziemy intensywnie używać karty lub nie będziemy w przyszłości dysponowali dużymi środkami. Na kartach płatniczych mogą istnieć limit dzienny czy miesięczny. Po przekroczeniu takiego limitu nie dokonamy już płatności taką kartą, a transakcja zostanie odrzucona. W takiej sytuacji warto w aplikacji mobilnej lub bankowości elektronicznej podwyższyć limit. Możemy zrobić to też podczas wizyty w banku.

Co zrobić, jeśli transakcja zostanie odrzucona?

Niezależnie od tego, z jakiego powodu transakcja została odrzucona, nie powinniśmy wpadać w panikę a wykonać kilka czynności, które szybko rozwieją nasze wątpliwości. Pierwszą czynnością po odrzuceniu transakcji jest sprawdzenie w telefonie — na miejscu np. w aplikacji mobilnej o ile ją posiadamy limitu oraz salda konta. Jeśli są one poprawne, powinniśmy spróbować wypłacić pieniądze lub kupić coś innego w innym sklepie np. w sklepie obok. Jeśli po raz drugi transakcja zostanie odrzucona, powinniśmy sprawdzić stronę internetową banku na której będzie widniał ew. komunikat o awarii czy przerwie technicznej. Jeśli takiego komunikatu nie ma, warto podjąć ostatnią próbę wypłaty gotówki w bankomacie naszej sieci np. w oddziale. Gdy i tak transakcja nie dojdzie do skutku, wystarczy wejść do oddziału i zapytać o przyczynę doradcę bankowego.

Częstą sytuacją może być też pobranie pieniędzy z konta oraz odrzucenie transakcji w terminalu. Możemy też otrzymać komunikat odmowy w bankomacie, a z salda naszego konta może zostać pobrana pewna suma pieniędzy, którą chcieliśmy wypłacić. Jeśli tak się stanie, oznacza to najpewniej, że bankomat lub terminal utracił połączenie internetowe i nie dokończył operacji — a zdążył już wysłać blokadę środków do banku. W takim wypadku suma powinna powrócić, do nas w ciągu 24h automatycznie. Jeśli następnego dnia nie zobaczymy zwrotu i anulowania transakcji w bankowości elektronicznej, powinniśmy udać się do banku. Najpewniej zostaniemy tam poinformowani, że do 7 dni roboczych środki zostaną nam zwrócone, a doradca potwierdzi, że są jedynie zablokowane.

KREDYTY HIPOTECZNE LUTY 2020SPRAWDŹ
+